Groningen/Veendam De Partij voor het Noorden (PvhN) stelt opnieuw vragen aan Gedeputeerde Staten over de zoutwinning door Nedmag.

Door: Gerdt van Hofslot

De partij doet dat omdat Nedmag een vergunning aanvraagt voor een nieuw winningsplan. Dit voorjaar vroeg de partij ook al opheldering over de risico’s van activiteiten van de zoutwinner bij Gedeputeerde Staten. Dat was kort voordat er een onderzoek verscheen naar de zoutwinning in ons land, gemaakt in opdracht van het Staatstoezicht op de Mijnen (SodM).

Uit die studie bleek onder meer dat experts stellen dat de gevolgen van het weglekken van pekelwater en diesel bij de afsluiting van zoutwinputten moeilijk zijn in te schatten. Gevaar voor mens en milieu is niet helemaal uit te sluiten. Nedmag gebruikt diesel om lege zoutcavernes af te dichten. De lege cavernes worden in zo’n geval gevuld met grote hoeveelheden diesel om te voorkomen dat de holtes scheuren. In 2018 lekten er op 1500 diepte grote hoeveelheden pekelwater en diesel weg. SodM denkt overigens dat de kans klein is dat oppervlakte- of grondwater worden verontreinigd door pekel of diesel. De gevolgen kunnen wel ernstig zijn, aldus het Staatstoezicht.

De Partij voor het Noorden is bang dat de diesel uiteindelijk in het grondwater terechtkomt. ,,Laten we wel zijn, ze weten niet wat er gebeurt op de diepte waar zout wordt gewonnen. Het zicht op de zoutwinning in de diepe ondergrond ontbreekt. Nedmag gebruikt peilbuizen voor het monitoren en die zitten op 100 meter diep. Dat is toch volstrekt onvoldoende’’, meent PvhN-fractievoorzitter Dries Zwart.

De partij wil van GS onder meer weten wat Nedmag doet met de weglekkende diesel en of die kan worden teruggewonnen. Ook wil ze weten hoe de zoutwinner de ondergrondse diesel in de gaten houdt. Zorgen zijn er ook voor de periode na de beëindiging van de zoutwinning. ,,Willen de aandeelhouders van Nedmag de kosten daarna nog tientallen jaren dragen?’’ Wanneer de vragen door het provinciebestuur niet tot tevredenheid worden beantwoord, wendt Zwart zich mogelijk rechtstreeks tot SodM . ,,Er zijn veel vragen over deze zoutwinning in Oost-Groningen. We moeten dus volhouden.’’

Opinie: 'College heeft niets geleerd van gasdossier'

Door Leendert van der Laan en Dries Zwart. Met de Regionale Energie Strategie wordt Groningen opnieuw verkocht aan Den Haag. Over de verdeling van lusten en lasten van wind- en zonneparken bestaat geen enkele duidelijkheid. Vier verantwoordelijke gedeputeerden van landelijke partijen, en nog steeds is Groningen niet beter geworden van zestig jaar aardgaswinning. Inclusief indexeringen heeft de r…