Meer duidelijkheid over stichting revolverend fonds Groningen

Meer duidelijkheid over stichting revolverend fonds Groningen

De Partij voor het Noorden heeft kennisgenomen van de start van het revolverend fonds Groningen. Op 17 februari 2017 is de stichting revolverend fonds Groningen van start gegaan en kunnen inwoners, organisaties en bedrijven leningen aanvragen voor initiatieven op het gebied van leefbaarheid, zorg en energie. Er is een bestuur geinstalleerd dat de komende jaren uitvoering gaat geven aan het fonds. Er is totaal 23 miljoen euro beschikbaar voor initiatieven op het gebied van leefbaarheid, zorg en energie. De Partij voor het Noorden heeft de volgende vragen aan het College van Gedeputeerde Staten.

1) Op welke wijze zijn de bestuursleden geselecteerd?

2) Is de voorzitter tevens fondsmanager?

3) Er is mogelijk sprake van oververtegenwoordiging van zorgbestuurders binnen het bestuur. In hoeverre zijn de aandachtsgebieden: leefbaarheid, zorg en energie qua kennis goed verdeeld over de 3 bestuursleden?

4) Bestaat er ook kans op kruisbestuiving gezien de achtergronden van de bestuurders?

5) Ontvangen de bestuurders een salaris of een bestuursonkostenvergoeding?

6) Hoeveel medewerkers komen indienst van de nieuwe stichting? Krijgen bepaalde doelgroepen voorrang? Of kan een ieder solliciteren op basis van geschiktheid?