Aardgasfonds in regeerakkoord

Aardgasfonds in regeerakkoord

De Partij voor het Noorden doet een pleidooi bij de landelijke partijen die aan de formatiegesprekken meedoen om een aardgasfonds in te stellen. Dit aardgasfonds moet los staan van de landelijke reguliere begroting. De politieke partijen die kans maken om deel te nemen aan een nieuwe regering zijn geinformeerd door de Partij voor het Noorden.

50% van dit aardgasfonds moet worden besteed aan onderzoek en investeringen ten behoeve van de energietransitie in Nederland.

en de andere 50% van dit aardgasfonds moet worden geinvesteerd in Groningen als ereschuld aan dit wingewest.

Onderzoek heeft aangetoond dat wanneer vanaf dag 1 van de aardgaswinning een aardgasfonds was ingesteld en er niets was uitgegeven en er was (her)belegd zoals het ABP heeft gedaan met haar pensioenreserves, ruim 900 miljard euro had gezeten in dit fictieve aardgasfonds.

Het is nog steeds niet te laat om een substantieel aardgasfonds in te stellen.

Jan Lambers

voorzitter werkgroep energie en economie, Partij voor het Noorden