Vrees voor ‘kartelvorming’ bouwbedrijven bij verdeling woningen in bevingsgebied

Onrust in de Groningse bouwsector. Bouwbedrijven die buiten de boot vallen bij het versterken van 1100 woningen in het bevingsgebied, zijn bang dat ze te weinig werk krijgen aangeboden.

Onderling verdeeld

Aannemers buiten deze groep zeggen dat op dit bureau de opdrachten onderling worden verdeeld. Dat zou voor hen betekenen dat ze geen opdrachten krijgen toegewezen. Jan Emmo Hut van Bouwbedrijf Kooi spreekt dat tegen. Volgens hem zullen ook bedrijven buiten de B6 aan de slag kunnen met de versterking. Het ministerie van Binnenlandse Zaken beaamt dat.

Bouwbedrijven Friso Bouwgroep, Bouwbedrijf Kooi, Geveke Bouw, Van Wijnen Noord, BAM en Rottinghuis zijn onlangs begonnen met ‘Groninger Bouwimpuls’. Met dit project worden de eerste 1100 woningen versneld opgeknapt, waarna ieder jaar 5000 andere volgen.

De Partij voor het Noorden (PvhN) in Provinciale Staten in Groningen wil graag uitleg van het provinciebestuur rondom de bouwplannen. De partij is bang dat kleine en middelgrote Groningse bedrijven alleen de kleine opdrachten krijgen, of in het slechtste geval helemaal met lege handen komen te staan.

Kartelvorming

“Deze samenwerking werkt mogelijk kartelvorming in de hand,” zegt PvhN-Statenlid Leendert van der Laan. “Anderen krijgen niet of nauwelijks grip op de versterkingsoperatie, doordat onduidelijk is waar zij zich kunnen inschrijven en hoe ze betrokken kunnen raken bij een project.”

Woordvoering fractievoorzitter over moties 'Zonneladder in de Zon' en 'Provinciale visie datacenters'

Het was een interessante dag in de Provinciale Staten afgelopen woensdag: de Statenleden konden stemmen over verschillende moties, waaronder twee van …