Partij voor het Noorden over megazonnepark OZG: 'Als dit gebruikelijk wordt, is het einde zoek'

De Statenfractie van de Partij voor het Noorden is ‘not amused’ dat het Ommelander Ziekenhuis (OZG) in Scheemda met ontwikkelaar Powerfield een megazonnepark wil aanleggen wat 20 miljoen euro moet opleveren voor het ziekenhuis.

Fractieleider Dries Zwart voorziet zo een wildgroei aan zonneparken wanneer noodlijdende zorgvoorzieningen dergelijke commerciële deals sluiten en de lokale gemeente hiermee onder druk zetten.

‘Als het gebruikelijk wordt dat ziekenhuizen of zorgcentra met geldtekort op deze manier gaan lobbyen voor deze lucratieve manier van energieopwekking, dan krijgen we te maken met forse wildgroei aan zonneparken en is het einde zoek’, zegt hij.

Zwart heeft vragen gesteld aan het provinciebestuur dat, los van deze situatie, onlangs de voorwaarden voor de lopende lening aan het OZG heeft versoepeld. Het noodlijdende ziekenhuis krijgt zo langer de tijd om de lening terug te betalen.

'Geen sprake van meeprofiteren van omwonenden'

De fractieleider wil weten wat het college van Gedeputeerde Staten vindt van het feit dat een ziekenhuis om financiële redenen gaat lobbyen voor de realisatie van een zonnepark, dat het OZG naar verluidt 20 miljoen zal ontvangen en 5 miljoen euro krijgt voor zorg op het gebied van leefstijl.

Volgens het Statenlid gaat het plan voorbij aan de participatieregeling die de provincie zelf voorschrijft bij plannen rond wind- en zonneparken. Het beleid van de provincie is dat omwonenden kunnen meeprofiteren van de aanleg van zo’n park. ‘Maar daar lijkt hier geen sprake van, daar wil ik opheldering over.’

Mochten de antwoorden van het college er zijn, overweegt Zwart steun te zoeken bij andere partijen voor een statendebat over dit onderwerp.

Oorspronkelijke artikel

Partij voor het Noorden wil opheldering over onderhoud bruggen en viaducten in provincie

De Statenfractie van de Partij voor het Noorden wil opheldering van het provinciebestuur over de staat van ‘kunstwerken’ in en op de rijks…