De vijf loze beloftes aan Groningen - Speech spoeddebat gaswinning

De vijf loze beloftes aan Groningen - Speech spoeddebat gaswinning

Wat nu volgt is de speech van fractievoorzitter Dries Zwart van de Statenfractie van de Partij voor het Noorden tijdens het spoeddebat over de gaswinning. De eerdere berichtgeving dat de gaskraan niet alleen verder open moet, maar zelfs tweemaal zoveel gas zal moeten gaan leveren. Dit ondanks de duidelijke gevaren voor de bewoners van het aardbevingsgebied, ondanks onze herhaaldelijke verzoeken en ondanks de zoveelste beloftes van Den Haag.

Voorzitter,

Het heeft even geduurd, maar eindelijk zat er een zichtbaar boze commissaris bij NPO1. Hij zei de Rijksoverheid te willen houden aan de gemaakte afspraken en gedane beloftes aan Groningen en anders naar de rechter te stappen. Zeggen wat je doet en doen wat je zegt. Afspraken kom je na.

Vorige week donderdag in de late namiddag viel de brief van nu ex minister Blok over een ophoging van de gasproductie ons allen rauw op het dak en dat was alleen al voor de PvhN voldoende reden om steun te zoeken bij collega partijen voor een spoeddebat. De steun binnen de Staten was massaal. Vandaar dat wij hier nu zitten. Dank collega’s.

Het begon eind jaren 50 in Slochteren en alle discussie eindigde in 2012 toen wisten we het zeker: de aarde beeft door gaswinning. Ik ga het niet hebben over die discussies van de jaren 70, 80 en 90 over de bodemdaling, de grondwaterstanden en dergelijke in onze provincie, maar wel hoe wij als Groningers vanaf dat moment belazerd zijn met loze beloftes. En om deze beloftes gaat het: ik kom daarop terug. Via onder andere NAM, Centrum Veilig Wonen en de Tijdelijke Commissie Mijnbouw zijn we uiteindelijk terecht gekomen bij het IMG waar nu nota bene blijkbaar meer juristen werken om claims te vertragen en het gevoel geeft te werken aan smoezen om vooral niet uit te keren. Er zijn al genoeg voorbeelden hiervan te noemen.

Het hele gasdossier is een chaos geworden en inwoners van de aardbeving gebieden zijn murw en hebben geen vertrouwen meer in de landelijke politiek. Landelijk hoop ik, want ik weet dat velen in de staten vreselijk hun best doen er iets aan te doen, maar wij mogen meepraten maar zijn in feite machteloos. Elk jaar doen wij als Staten een uitspraak over het gasbesluit en in zo’n besluit staat wat de productie van het betreffende gasjaar wordt. Daar staat de laatste jaren in dat behoudens de noodzaak bij een koude winter de gaskraan in 2022 dicht gaat. Het is een besluit en daarmee een afspraak, een belofte waar wij als Staten mee hebben ingestemd. Belofte 1.

De bevingen zijn nog lang niet over. Beloften 2 en 3: schade wordt snel en wordt ruimhartig vergoed en samen met belofte 4 namelijk de wettelijke regeling bewijsvermoeden uitgevoerd. Het IMG doet er in de ogen van de inwoners alles aan om juist het wettelijk bewijsvermoeden ( als er ook maar iets van 1% kans is dat de schade veroorzaakt wordt door bevingen dan…) onderuit te halen. Het bestaat ook niet dat een

scheur boven de grond en die zich doorzet tot in de fundering bovengronds beving schade is en ondergronds niet.

Er staan nog duizenden huizen in de wacht, 10 jaar na Huizinge. Er zijn mensen die voor hun overlijden hun huis niet meer in de goede staat zullen terugzien. Denk daar eens over na. Huis kapot en aanwijsbare dader. Dhr Kockeltoren van SODM verwacht niet dat alle 13.000 adressen versterkt zullen zijn in 2028. Het huidige tempo is 500 per jaar! De belofte van een snellere ( belofte 5) aanpak heeft niet gewerkt. De Nam en de Nederlandse overheid hebben altijd de gevolgen van de gaswinning categorisch gebagatelliseerd en ontkend. Toen, eind vorige eeuw en nu nog steeds.

Wij hebben wel het gevoel dat wanneer de schades en noodzakelijke versterking voortvarend en inderdaad ruimhartig, snel en met minder discussie waren aangepakt wij deze discussies niet hadden gehad.

We hebben 400 miljard aan waarde in gas aan het Rijk geleverd en het kost moeite om ons recht te halen. Als wij in Groningen iets willen, moeten wij er blijkbaar weer wat tegenover stellen. Ook Groningen is Nederland. Wij betalen dezelfde belastingen, we hebben dezelfde plichten maar blijkbaar niet dezelfde rechten. Ons landschap gaat verstiert worden door windmolens, zonneparken en wij mogen wij ons het stopcontact van Nederland noemen. Een vergelijking met het Ruhrgebied heeft de pers al gehaald. Een vierbaansweg richting Eemsdelta, een belofte, vanaf de A7 naar het industriegebied staat in de wacht, willen wij na meerdere decades een snelle spoorverbinding naar het westen, dan kan dat (belofte), maar dan moeten wij daar eerst ruimte voor 120.000 woningen in het noorden tegenover zetten. Het wordt te eenzijdig. Het geloof in onze regering bij onze inwoners is weg. Onze inwoners zijn het zat. Is de Rijksoverheid wel een betrouwbare gesprekspartner? Zeker niet, lijkt het beste antwoord.

Ik krijg veel appjes van mensen uit de provincie; van opmerkingen die mij persoonlijk raken tot een oproep om een opstand aan toe. Ook het vroegtijdige briefje op verzoek van Blok door Staghouwer is bij herhaling genoemd. Uitverkoop van Groningen. Dat raakt mij, dat raakt ons, de politiek. Hoe zou een man als oud Statenlid Fre Meis ( oud CPN en oud GroenLinks) hierop zou reageren. Als we ons recht niet krijgen, gaan we het halen. Dit is geen oproep van mijn kant, maar wel een reactie en leeft bij onze inwoners. En toch.. Het helpt toch niet en ze doen het toch. Murw.

Voorzitter,

De commissaris heeft met zijn optreden in Op1 naar ons gevoel voldoende duidelijk gemaakt hoe er in Groningen over gedacht wordt en dat wij de gang naar de rechter niet zullen schuwen. Dat is, voorzitter, nemen wij aan een harde toezegging? Ook gedeputeerde Van Dekken heeft in zijn in de media geplaatste interview duidelijk gemaakt dat deze beloftes aan Groningen onverkort uitgevoerd moeten worden. Onderzoek andere oplossingen en houdt de minister aan zijn beloften aan Groningen. Belofte maakt schuld en die schuld aan Groningen dient nu vereffend te worden.

Aan de collega partijen hier in de Staten doen wij een dringende oproep om de lijnen naar de collega’s in Den Haag te gebruiken.

Speech spoeddebat

Bekijk ook

Eerder spraken wij op deze pagina over een samenwerking tussen GroenLinks en de Partij voor het Noorden over vragen rondom de datacenters in Groningen…

Samenwerking GroenLinks & Partij voor het Noorden

De Statenfracties van GroenLinks en Partij voor het Noorden maken zich zorgen over het enthousiasme van de NOM en Seaports over datacenters.

Reactie Statenfractie staatssecretaris Vijlbrief gaswinning

Vandaag komt staatssecretaris Vijlbrief naar Groningen om te praten over de gaswinning. Fractievoorzitter Dries Zwart van de Statenfractie van de Part…